Uus Ford Focus ST – kompromissitu sõidumõnu ja mugavus nii rajal kui igapäevakasutuses

  • Tehnoloogiliste uuendustega täiustatud uus Focus ST pakub oma eelkäijatest paremat jõudlust nii viieukselisena kui universaalkerega.
  • Jõuallikate valikust leiab kaks mootorit – uue twin-scroll turboülelaaduri toel 280 hobujõudu ja 420 Nm pöördemomenti pakkuva 2,3-liitrise EcoBoost bensiinimootori ja juba alates 2000 pöördest 190 hobujõudu ning 400 Nm pöördemomenti pakkuva 2-liitrise EcoBlue diiselmootori.
  • Esimene Fordi esiveolisele platvormile mõeldud elektrooniline piiratud libisemisega diferentsiaal (eLSD) parandab nii stabiilsust kui pidamist. Kuuekäigulisel käsikastil on automaatse vahegaasi funktsioon. Peatselt pakutakse ka seitsmekäigulist automaatkasti.
  • Esimest korda Focus ST ajaloo jooksul pakutakse ka muudetavaid sõidurežiime – muuta saab näiteks gaasipedaali ja rooli tundlikkust.
  • Mugavust ja sõidukogemust parandavad Recaro sportistmed ning uus sõltumatu tagavedrustuse lahendus, lisana pakutakse ka Fordi adaptiivset vedrustustehnoloogiat Continuously Controlled Damping.

Ford Performance juhtimisel arendatud uus Focus ST pakub kuumpäralikku sõidurõõmu stiilses, mugavas ja praktilises pakendis.

Uus Focus ST kannab endas neljanda põlvkonna Focuse eesrindlikku sõidudünaamikat nii viieukselise luukpärana kui universaalkeres. Unikaalse vedrustuslahenduse ning uute jõuallikate toel pakub Focus ST kompromissitut sõidumõnu nii rajal kui maanteel.

Tänu uuele mootorivalikule on võimsus võrreldes eelmise põlvkonna Focus ST-ga võrreldes kasvanud kuni 12% ning pöördemoment kuni 17%. Nii 2,3-liitrine EcoBoost bensiinimootor kui 2-liitrine EcoBlue diiselmootor pakuvad laia võimsuskõverat üle terve pööretevahemiku, tagades sportliku tunnetuse igas olukorras.

Esmakordselt kasutab Ford esiveolisel platvormil EcoBoost bensiinimootoriga varustatud mudelil elektroonilist piiratud libisemisega diferentsiaali. See parandab nii juhitavust kui pidamist, reageerides pidevalt pinnaoludele ja juhi tegevusele.

Valikus on nii kuuekäiguline käsikast kui ka eriti kiiresti käike vahetav seitsmekäiguline automaatkast. Esmakordselt pakutakse Focus ST-l ka muudetavaid sõidurežiime, lubades juhil sõiduki iseloomu vastavalt olukorrale muuta. Viieukselistel EcoBoostidel baasvarustuses olev adaptiivvedrustus CCD parandab tagumise telje sõltumatu vedrustuse tööd ning tagab eriti rafineeritud kogemuse.

„Targad tehnoloogiad nagu eLSD ja CCD teevad uue Focus ST eelkäijatega võrreldes mitmekülgsemaks ja muudetavamaks, võimaldades auto iseloomu lihtsa nupuvajutusega tundmatuseni muuta – rafineeritud maanteekruiisijast ringradu vallutava sportautoni välja,“ ütleb Leo Roeks, Ford Performance direktor Euroopas. „Me oleme kasutanud kõike seni õpitut, muuhulgas Ford GT superauto ja auhinnatud Focus RS kogemuste pinnalt, et arendada keskmises suuruses sportauto, mille paindlikkus oleks omas segmendis unikaalne.

Uut Focus ST-d hakatakse tootma verivärskes 600 miljoni eurose investeeringu saanud Saarlouis’ tehases Saksamaal, tagades senisest veelgi parema koostekvaliteedi.

Võimsus kiirelt ja efektiivselt

2,3-liitrise täielikult alumiiniumist mootoriplokiga EcoBoosti uus põlvkond pakub rohkem jõudu kui Focus ST-l kunagi varem olnud on. Uudse turboülelaaduri abil pakutakse 280 hobujõudu 5500 pöördel ning 420 Nm pöördemomenti 30004000 pöördel, olles seega võimsaim Focus ST läbi aegade. Kiirendus nullist saja kilomeetrini tunnis vältab viieukselise luukpära puhul 5,7 sekundit.

Uudse madala inertsiga turboülelaaduri toel reageerib mootor kiiremini, tänu kahekojalisele disainile kasutatakse väljalaskegaasidest tekkiv energia maksimaalselt ära. Elektrooniliselt juhitud turbosisene ülerõhuklapp lubab turborõhku paremini kontrollida ja juhtida. Uuenduste hulgast leiab ka uue väiksema takistusega väljalaskesüsteemi, efektiivsema õhuvõtu ning uuendatud vahejahuti, mis kõik tagavad mootorile vabama hingamise.

Ralliautodelt tuttav anti-lag tehnoloogia on Ford GT superautolt ja F-150 Raptorilt leidnud leebemas vormis tee ka Focus ST-le, lubamata turborõhul käiguvahetuste ajal alla minna. Anti-lag hoiab Sport- ja Track-režiimis käiku üles vahetades seguklapi kergelt lahti, et õhk ei hakkaks turbost tagurpidi välja liikuma ja kompressori labade pöörlemine ei saaks aeglustuda. Niiviisi on uuesti gaasi andes turborõhk kõrgemal ning saab ka kiiremini tõusta.

2,3-liitrise EcoBoosti keskmine kütusekulu on 7,9 liitrit saja kilomeetri kohta, CO2 heitmeid on 179 grammi.

Fordi 2-liitrine EcoBlue on oma 190 hobujõuga kõige võimsam diiselmootor, mida Focusele pakutud on. Maksimaalne jõud saavutatakse 3500 pöördel, 400 Nm väänet on saadaval juba 2000 ja 3000 pöörde vahel. See tagab kohese ja lineaarse kiirenduse. Kiirendus saja kilomeetrini tunnis kestab viieukselise mudeli puhul 7,6 sekundit.

Uudsete lahenduste toel on EcoBlue diiselmootor esimese põlvkonna Focus ST 2-liitrisest Duratec-bensiinimootorist 10% võimsam ning pakub üle kahe korra suuremat pöördemomenti. See on saavutatud tänu muutuva geomeetria ja madala inertsiga turboülelaadurile, vähem paisuvatele teraskolbidele ja uudsele integreeritud õhu sissevõtule.

2-liitrise EcoBlue keskmine kütusekulu on 4,8 liitrit saja kilomeetri kohta, CO2 heitmeid on 125 grammi.

Focus ST kuuekäiguline käsikast lubab uue tava-Focusega võrreldes 7% lühema käigukangi käigu tõttu kiiremaid ja mõnusamaid vahetusi. 2,3-liitrisele EcoBoostile pakutava valikulise Performance-paketi uuenduste hulka kuulub ka uuelt Ford Mustangilt tuttav automaatse vahegaasi funktsioon.

See tagab sujuvamad ja kiiremad allavahetused – mootori juhtaju oskab käiku alla vahetades anda täpse vahegaasi, et mootori väljundvõlli pöörlemiskiirus valitava käigu omaga sobitada. Automaatne vahegaas lubab vähem kogenud juhtidel nautida muidu vaid „heel and toe“ tehnikat valdavatele juhtidele kättesaadavaid sujuvaid ja kiirust säilitavaid allavahetusi.

Veel käesoleval aastal hakatakse 2,3-liitrisele EcoBoostile pakkuma ka uut seitsmekäigulist automaatkasti, mis täiendab sportlikku ning kaasahaaravat sõidukogemust. Käiguvaliku ja -vahetuste ajastamise eest vastutav Adaptive Shift Scheduling on seadistatud paindlikumaks, see oskab hinnata ja eristada juhtide sõidustiili ning aru saada, kas sõidetakse rajal või liikluses. Juht võib teha käiguvaliku ka rooli taga asuvate labade abil.

„Nii EcoBoost kui EcoBlue on tuntavalt erineva iseloomuga, kuid kahtlemata oma võludega ning igatahes karismaatilised,“ ütleb Roeks. „Focus ST väljalaskest kostvad sportlikud paugud sobivad täpselt tema käreda iseloomuga ning on lahutamatu osa ST elamusest.“

Uute tehnoloogiatega vürtsitatud intuitiivsus

Uus Focus ST on arendatud eesmärgiga ühendada sõidumõnu, rajapäevadel arvestatav suutlikkus ning mugav igapäevakasutus paremini, kui ükski teine konkurent seda teinud on.

Uus vedrustuslahendus parandab sõiduki reageerimist juhi tegevusele, ohverdamata seejuures sõidumugavust. Universaalkerega versiooni puhul on amortisaatorite asukohta muudetud, et tagada parim võimalik juhitavus ka siis, kui sõiduk on maksimaalselt koormatud. Tavalise Focuse energiline iseloomu säilitamiseks on kasutatud sama jäikusega vedrusid. Muudetud on amortisaatorite jäikust – ees 20% ning taga 13% jäigemaks. Focus ST kliirens on 10 mm madalam, et parandada teelpüsivust ja juhitavust kiiresti sõites.

Fordi intelligentne CCD-vedrustustehnoloogia jälgib vedrustust, kere kaldumist ning rooli ja pidurite asendit, korrigeerides iga 2 millisekundi järel amortisaatorite tööd. Niiviisi tagatakse silmapaistev suutlikkus, dünaamika ning sõidumugavus.

Suutlikkust ja dünaamikat aitab 2,3-liitrise EcoBoosti puhul parandada ka uus eLSD. Käigukastiga kokku ehitatud süsteem kasutab hüdrauliliselt juhitavaid sidureid, saates vajadusel kogu saadaoleva jõu kõige parema pidamisega rattale, vähendades niiviisi rataste libisemist ja tühja käimist. Tulemuseks on parem tundlikkus ning märgatavalt vähenenud alajuhitavus kurvis ja kurvist välja kiirendades.

Borg Warneri arendatud eLSD reageerib kiiremini ja täpsemalt kui tavapärane mehaaniline piiratud libisemisega diferentsiaal. eLSD-süsteem suudab tagantjärele tegutsemise asemel proaktiivselt ning ennetavalt reageerida erinevatelt veermiku- ja suunaanduritelt saadavale infole ning juhtida diferentsiaali lukustumist astmeliselt, et tagada parim võimalik pidamine.

Focus ST 2-liitristel EcoBlue mudelitel on täiustatud vektorjuhtimise tehnoloogia, mis parandab teelpüsivust ja vähendab alajuhitavust, rakendades kurvides sisemisele esirattale pidurdusjõudu.

Uus Focus ST napsab kiireima reaktsiooniga rooli tiitli Fiesta ST-lt. Uue Focus ST elektriline roolivõimendi (EPAS) on tava-Focuse omast 15% kiirem ning rooli käik on vaid kaks täispööret.

Juhi tunnetust parandab täiesti uus käändmikugeomeetria, kus varda kinnituspunkt on tava-Focusega võrreldes 9 mm eespool ning 6,5 mm kõrgemal. EPAS-i uudne pöördemomendist tingitud rooli tirimist vähendava tarkvara Steering Torque Disturbance Reduction lubab juhil veelgi julgemalt ja täpsemalt jõu läbi eritellimusel tehtud Michelin Pilot Sport 4S rehvide maha panna.

Suuremad pidurikomponendid nii ees kui taga pakuvad kiirele autole kohaselt ka suuremat pidurdusjõudu ning väiksemat pidurite väsimist järskudel pidurdustel. Eesmiste piduriketaste läbimõõt on kasvanud 330 millimeetrini ja paksus 27 millimeetrini ning pidurisadulad on kahekolvilised. Tagumiste piduriketaste mõõdud on nüüd 302 x 11 mm. Focus ST pidurite suutlikkust testiti samu nõudlikke metoodikaid kasutades nagu Ford GT superautol. Tulemused näitavad, et uued pidurid on eelmise põlvkonna Focus ST-ga võrreldes väsimisele peaaegu neli korda vastupidavamad.

Focus ST kasutab ka Fordi elektroonilist pidurivõimendisüsteemi EBB, mis on oma eeliseid igakülgselt demonstreerinud.  See süsteem viib pidurirõhu tavalise hüdraulilise süsteemiga võrreldes kiiremini üles, pakkudes rohkem tagasisidestatud, enesekindlust süstivat ja ühtlasemat pedaalitunnetust erinevate tingimuste korral. See tähendab, et rajatingimustes toimuvad erinevate tugevustega pidurdused ja hüplik piduritunnetus „silutakse ära“. Lisaks kohandab EBB-süsteem ka pidurite sooritusvõimet ekstreemsete ohupidurduste korral nii rajal kui liikluses.

Lisaks tavalisele sõidurežiimile on olemas ka eraldi režiim libedate sõidutingimuste jaoks, Sport-režiim ning valikulise Performance-paketi korral tuleb kaasa ka rajasõidu jaoks kalibreeritud Track-režiim. Muudetav on nii piiratud libisemisega diferentsiaali, gaasipedaali, automaatkasti, elektroonilise stabiilsuskontrolli kui ka kliimaseadme juhtimine vastavalt sõiduoludele. Lameda alaosaga roolilt leiab eraldi nupu kirjaga „Sport“, mis lubab kiirelt antud sõidurežiimi valida. Lisanupp „Mode“ võimaldab juhil kiirelt ja mugavalt kõikide sõidurežiimide vahel orienteeruda.

„Track-režiimi valimine parandab roolilt saadavat tagasisidet, seadistab gaasipedaali agressiivsemaks, instrueerib elektroonilist piiratud libisemisega diferentsiaali maksimaalse pidamise nimel töötama ning stabiilsuskontroll lubab rohkem lõbutseda,“ ütleb Roeks. „Juhid võivad rajal Focus ST võimekusele loota.“

Traditsiooniline Focus ST näidikuplokk on saanud Ford GT-st inspireeritud värskenduse. Ford Performance erilahendusena kuvatakse 4,2-tollisel TFT-ekraanil turborõhku, õlirõhku ja õlitemperatuuri. Performance-pakett pakub EcoBoost-mudelitele ka stardiabi, mis tagab alati kiired paigaltstardid.

Pakub nii edevat välimust kui sõidunaudingut

Uus Focus ST arendati olema võrdselt mugav ja lõbus. Sellesse on loomulikult segatud ka tava-Focuse praktilisus, mahutavus ja rafineeritus, pakkudes kõrgema klassi interjööri, mis on tasakaalupunktiks sooritusvõime ja praktilisuse vahel.

Ford Performance insenerid hoolitsesid selle eest, et Recaro esiistmed pakuksid nii mugavust kui ka tuge ja suurepärast tunnetust kiiresti sõites. ESE-tehnoloogia võimendab Sport ja Track režiimides ehtsat mootori- ja väljalaskehäält, suurendades sportliku sõitmise tunnet ja pakkudes rajasõidul ka rohkem tagasisidet.

Uued mootoripadjad ja isoleeritud alusraam tõstavad koostöös CCD-tehnoloogiaga reisijate sõidumugavust. Praktilisuse ja mugavuse eest hoolitsevad küllaldane õlaruum esiistmetel ning segmendi parim põlveruum tagaistmetel koos maksimaalselt 1653 liitrit mahutava pagasiruumiga.

Lisaks sportroolile ja Ebony-värvitoonis Recaro sportistmetele – mille puhul saab valida nii täisnahkse katte kui ka segu nahast ja Miko Dinamica materjalidest – loovad sõitjateruumi sportliku meeleolu veel alumiiniumist ST-logoga käigukanginupp, metallist pedaalid, metallik- ja hõbedavärvi dekoratiivelemendid, metallikhallid kontrastõmblused istmetel, uste sisekülgedel ja keskkonsooli pehmetel külgedel.

Focus ST lisab niigi sportlikule tava-Focuse välimusele mõned tagasihoidlikud, ent funktsionaalsed elemendid ning pakub ka ST-le unikaalseid valuveljevalikuid. Eesmise kaitseraua uuendatud ülemine ja alumine iluvõre parandavad mootori õhutust ja jahutust, alumine kaitseraualisa aga suunab õhku viisil, mis parandab aerodünaamikat.

Suurem ja agressiivsema nurga all paiknev tagaspoiler suurendab aerodünaamilist survejõudu, mis parandab uue Focus ST sõidudünaamikat veelgi. Kahepoolne väljalase koostöös agressiivse tagumise õhuhajutiga rõhutab veelgi auto iseloomu ning kasvatab ka praktilisust – eelmise põlvkonna Focus ST keskele paigutatud väljalase ei võimaldanud kärukonksu paigaldada. Performance-pakett lisab ka edevad punased pidurisadulad.

Focus ST sportlikku välimust rõhutavate värvide hulka kuuluvad eksklusiivsed Ford Performance Blue ning Orange Fury, lisaks ka juba tuttavad Frozen White, Magnetic Grey, Race Red, Ruby Red ja Shadow Black. Uute julgete valuveljedisainide hulka kuuluvad näiteks 18-tollised Dark Sparkle ja Magnetite Matt, viimast pakutakse ka 19-tollisena.

Uus Focus ST pakub samasugust laia valikut juhiabisid nagu 2018. aasta Ford Focus. Intuitiivsema, stressivabama ja mugavama sõidukogemuse pakkumisele aitavad kaasa mitu märkamatult integreeritud juhiabitehnoloogiat:

  • kohanduvat püsikiirusehoidjat on nüüd täiendatud start-stopp süsteemi, liiklusmärkide tuvastussüsteemi ning sõiduraja hoidmise abiga, muutes ummikutes liiklemise juhile mugavamaks ning vähem tüütuks;
  • Fordi kohanduv valgustussüsteem, mis reguleerib kaameratelt saadud info põhjal esitulede kasutamist vastavalt kurvidele ning – esmakordselt autotööstuses – ka liiklusmärkidele;
  • Active Park Assist 2 juhiabi, mis suudab kontrollida nii käiguvalikut, roolimist, kiirendamist kui ka pidurdamist, et võimaldada täielikult automatiseeritud manöövreid vaid lihtsa nupuvajutusega;
  • Fordi esimene Euroopas pakutav HUD ehk esiklaasinäidik, mis aitab juhtidel silmi rohkem tee peal hoida, kuvades vajalikku infot otse juhi nägemisvälja;
  • Evasive Steering Assist – esimesena oma segmendis pakub Ford juhiabi, mis aitab juhil peatunud või aeglasemast sõidukist turvalisemalt kõrvale põigata.

Fordi SYNC 3 suhtlus- ja meelelahutussüsteem võimaldab juhtidel kontrollida heli, navigatsiooni ja kliimaseadme funktsioone ning ühendatud nutitelefone, kasutades lihtsaid häälkäsklusi ning 8-tollist värvilist puuteekraani. Süsteem pakub tasuta Apple CarPlay ning Android Auto tuge, lisaks võimaldab FordPass Connect muuta auto WiFi hotspotiks, millega saab ühendada kuni 10 erinevat seadet.

„Meie eesmärk oli luua uhiuus Focus ST, millega igapäevaselt sõitmine on sama mugav ja lihtne kui ülejäänud Focuse mudeliperekonna liikmetega,“ ütleb Roeks. „Mitmekesine uus tehnoloogia tagab klientidele põneva ja haarava ST-kogemuse – ilma kompromissideta.“